Hallo,
Ik ben nascholer en werk met leerkachten en scholen (basis- en secundair onderwijs) rond "gedrag" van leerlingen (sociale vaardigheden, agressie, pesten, conflicten,...). Daarbij staat "weerbaarheid" van leerkrachten en leerlingen centraal. Ik gebruik ook vaak de preventiepiramide als kader.
Enkele jaren geleden las ik met enthousiasme Geweldloos verzet in gezinnen en ik ben nu ook erg blij met de Nederlandse vertaling van Nieuwe autoriteit. Ik zie hier absoluut parallellen mét en vooral een rijke aanvulling bij het kader dat ik momenteel hanteer. Jammer genoeg kon ik niet aanwezig zijn op het congres in Antwerpen.
Ik vraag mij af of NA een bruikbaar kader kan opleveren om in Vlaamse scholen te gaan gebruiken. Omdat ik op zelfstandige basis werk, ben ik op zoek naar een manier om hiermee aan de slag te gaan. Zelf dacht ik in eerste instantie aan een leesgroep van mensen die het onderwijs goed kennen, om in een aantal bijeenkomsten via de teksten van Omer na te denken over mogelijke ingangen. Ik ben zelf op zoek naar mogelijke kandidaten die NA nog niet kennen. Uiteraard zou het leuk zijn om hierbij ook mensen te hebben die de ideeën wél kennen en er misschien al ervaring mee hebben opgedaan. Via deze weg lanceer ik dus een warme oproep om met geïnteresseerden in contact te komen.
Bedankt alvast!
Hilde Leonard (Scheldewindeke), hilde.leonard@pandora.be